Hoge onderscheiding bij 50 jarig jubileum voor Henk Rietberg

Gepubliceerd op 29 april 2023 om 13:36

Dinsdagavond reikte voorzitter Diesje Lievendag tijdens de algemene ledenvergadering van de afdeling Holten namens het bestuur van KNV EHBO Nederland een bijzondere onderscheiding uit aan Henk Rietberg.

Henk kreeg het bronzen draaginsigne met gouden Tilanus  opgespeld op de dag dat hij precies 50 jaar geleden zijn EHBO diploma haalde en lid werd van de afdeling Holten.

Jaarlijks worden slechts enkele van deze onderscheidingen uitgereikt aan mensen die zich  op bijzonder wijze verdienstelijk hebben gemaakt voor de EHBO.

De penning is vernoemd naar dr. Tilanus een orthopedisch chirurg die rond 1900 de aanzet gaf tot de oprichting van de allereerste EHBO vereniging in Nederland. In zijn nalatenschap legateert hij een riant bedrag en bepaalt dat elk jaar enkele medailles uitgereikt moeten worden aan mensen die zich op bijzondere wijze inzetten voor de EHBO

In de meer dan 30 jaar dat Henk ook nog kaderinstructeur voor de vereniging was, heeft hij veel mensen opgeleid voor het basis EHBO diploma.   De (reanimatie)poppen gingen mee naar huis, waar hij en zijn vrouw Marietje ervoor zorgden dat de oefenpoppen weer fris en fruitig gereed lagen voor de volgende lesavond. En ook de aanvullende opleiding Wandelletsel  heeft hij vaak gegeven. En beter kun je het echt niet krijgen dan van een ervaringsdeskundige!

Henk is een levenswijze zeer bescheiden man, van huis uit boer,  vaak op pad voor de EHBO maar ook letterlijk op pad als aktief wandelaar. Op zijn wensenlijstje staat nu nog de wandeltocht naar Rome die hij in etappes al tot Trier aan de Moezel heeft afgelegd. Maar ook de pelgrimstocht naar Santiago de Compostella heeft Henk al in de benen. En dan komt het heel goed van pas dat je als EHBO kaderdocent kennis hebt van wandelletsel om jezelf maar óók de pelgrimwandelaars onderweg van advies te kunnen voorzien.

Henk werd zeer verrast door deze bijzondere blijk van waardering en ontving   bloemen, cadeaus en  een persoonlijk door  auteur Wim Bax gesigneerd boek    “Verloren pelgrim”.

Henk, hartelijk gefeliciteerd!